|

In het najaar moet er een speciaal halloween subforum komen
| | | |
 Jurnan

Leeftijd: 19 Geregistreerd op: 21-7-2008 Berichten: 2920
|
Geplaatst: 10-03-10 20:43 Onderwerp: [Interview] Efteling – 365 dagen vol met wonderen |
|
|
Efteling – 365 dagen vol met wonderen
Nu het vakantiepark Bosrijk is geopend, treft de Efteling alle voorbereidingen voor een jaarrond openstelling van het attractiepark. Owan Ralph sprak met president van de Efteling Bart de Boer over het nieuwe seizoen.
De Efteling is Nederlands’ grootste attractiepark en is op internationaal vlak erg bekend vanwege de sprookjesfiguren en zeer gedetaileerde thematisering. Het park is in het buitenland vooral bekend als ‘World of Wonders’ en bereikte in 2009 een recordaantal bezoekers. Bart de Boer, 59, is president van De Efteling BV sinds 2008 en studeerde aan de Erasmus Univeristeit in Rotterdam. Voordat hij voor de Efteling ging werken vervulde hij managementfuncties bij onderandere Ahold en Eindhoven Airport.
Met zegt dat elke inwoner van Nederland de Efteling gemiddeld vier keer in hun leven bezoekt. Hoe vaak bent u er als kind geweest?
Als kind ben ik er vijf keer geweest en hoewel ik niet zoveel bezoekjes heb gebracht toen ik hier kwam werken ik 2008, kon ik me nog heel veel dingen herinneren. Bijvoorbeeld de wensput vond ik als kind heel erg eng. Dat is natuurlijk maar een klein dingetje, maar dat soort zaken komen dan ineens allemaal terug, als je weer door het park loopt.
Wat zijn de sterkste punten van het park?
Om te beginnen is de Efteling een icoon. Zeker in Nederland, maar ook in grote delen van Duitsland en Belgie. Het Sprookjesbos, waar het park 58 jaar geleden mee begon, met ontwerpen van Anton Pieck, is nog steeds de kern van het park. We hebben het bos gehouden zoals het was en zo nu en dan bouwen we nieuwe attracties.
Een ander sterk punt is onze doelgroep; grote families. Dit betekent dat we niet meedoen aan wedstrijdjes over wie de hoogste of snelste attractie heeft. Bij alles wat we doen, vertellen we een verhaal. Onze meest populaire attractie is de Droomvluct. De attractie is zo overweldigend dat bijna iedereen er stil van wordt: iedereen kan zijn eigen verhaal maken. En bij de attracties die ook in andere parken zijn te vinden, hebben we er toch onze eigen Efteling touch aan gegeven om te zorgen dat de beleving zo goed mogelijk is.
Hoe zorgt u dat de authentieke Eftelingsfeer behouden blijft bij het bouwen van nieuwe attracties?
Op dit moment zijn we een houten racer achtbaan aan het bouwen, Joris en de Draak. Great Coasters International bouwt deze attractie voor ons en dat doen ze erg goed. Het zal een hele spectaculaire attractie worden, met een speciale hoofdrol voor een 8 meter hoge draak die vuur zal spuwen en met water zal spatten. GCI vertelde ons dat als als we ons budget zouden opschroeven, dat er dan zelfs drie banen gebouwd konden worden, maar daardoor zou de draak moeten verdwijnen. Wij zijn er van overtuigd dat het vertellen van een verhaal heel erg belangrijk is. Dat komt natuurlijk vooral terug in de architectuur.
Afgelopen seizoen trok de Efteling meer dan 4 miljoen bezoekers. Kan de Efteling blijven groeien of verschuift de aandacht nu naar het optimaliseren van de uitgaven per bezoeker?
Afgelopen seizoen was voor ons heel spannend, maar we kunnen nu met trots zeggen dat we geen last hebben gehad van de economische crisis. Ook mogen we absoluut niet klagen over de uitgaven van onze bezoekers. We moeten natuurlijk maar afwachten wat komend jaar voor ons gaat brengen, maar hopelijk groeit het bezoekersaantal nog verweder vanwege het feit dat we nu 365 dagen per jaar open gaan.
Zal het hele park jaarrond open gaan?
Ja. We gaan open op 1 april om vervoglens nooit meer dicht te gaan. Dit heeft betrekking op het hele park, met uitzondering van sommige achtbanen die niet kunnen draaien onder heftige winterse omstandigheden. Normaal gesproken vriest het niet zo heel veel, maar deze winter was dat duidelijk wel het geval.
Er zijn een paar redenen geweest om te kiezen voor een jaarrond openstelling. De Winter Efteling is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een enorm succes. Met de komst van Efteling Bosrijk wilden we de mensen die daar het hele jaar terecht kunnen ook het park kunnen aanbieden. Tot slot hebben we het Efteling Theater, dat ook niet meer gebonden is aan de openingsperioden van het attractiepark. Natuurlijk blijft de zomer voor ons de drukste periode, maar door de jaarrond openstelling kunnen we heel veel medewerkers nu een vaste baan aanbieden.
Wat gaf de doorslag om Bosrijk te ontwikkelen in plaats van een ander hotel?
Dat is tweeledig. Aan de ene kant is Center Parcs ontzettend succesvol, dus het concept is erg bekend onder ons publiek. Aan de andere kant wilden we wat speciaals doen. Het heeft ons ongeveer 20 jaar gekost om toestemming te krijgen voor de bouw van dit vakantiedorp in de midden van een bos.
Komen dankzij het vakantiepark ook mensen die verder weg wonen naar de Efteling?
Ja. We wilden meer buitenlandse bezoekers naar ons park halen, maar de grote reisafstand was hierin een groot obstakel. Nu kunnen we mensen de kans aanbieden om een nacht bij ons te blijven en de volgende dag huiswaarts te gaan. Dat maakt de drempel een stuk lager.
Hoe zien de uitdagingen van de toekomst eruit?
De concurentie is sterk. Niet alleen van andere attractieparken, maar ook van simpele zaken als het kijken van televisie of sporten. Elke vrijetijdsbesteding is concurentie voor ons: de mensen zijn te verwend. Toen ik hier kwam, vroeg ik aan mensen wanneer ze voor de laatste keer naar de Efteling waren geweest. De meesten antwoordden dat het ongeveer 3 jaar geleden was, maar als je ze beter laat nadenken is het vaak nog langer. De Efteling is echt onderdeel van de Nederlandse cultuur, maar soms moeten we mensen daaraan herinneren.
Afgelopen jaar hadden we een erg geode marketingcampagne. Hierdoor werden veel mensen overgehaald om nog een keer een bezoekje aan ons te brengen. Het helpt ook dat we onze eigen televisieserie hebben, maar natuurlijk ook dat we heel veel tijd en moeite investeren om onze attracties in een goede conditie te houden en te blijven uitbreiden.
U heeft een groot aantal zeer loyale fans. Hoe gaat u daar mee om?
Afgelopen lente hebben we onze belangrijkste vier fansites uitgenodigd om ze te vertellen over onze nieuwe ontwikkelingen. Er is een aantal erg active websites en wij gebruiken Twitter, maar ik denk dat we in de toekomst meer moeten kijken naar de markt van online communities.
Om eerlijk te zijn, houden we de fans vaak een beetje op een afstandje. Ze kunnen soms erg conservatief zijn. Om een voorbeeld te geven, hebben we eens een groene muur blauw geverfd en het aantal fans dat absoluut niet vond kunnen was opvallend hoog. Aan de andere kant, weten ze in de meeste gevallen ons werk wel op waarde te schatten en dat is voor ons erg belangrijk.
Wat staat er op de planning voor de komende jaren?
Na Joris en de Draak is ons volgende grote project Raveleijn. Dit zal een grote openluchtarena worden met een show die tot vijf keer per dag zal worden opgevoerd. Dit moet open gaan in 2011. De kinderboekenschrijver Paul van Loon is bezig met het schrijven van een verhaal dat zal worden vertaald naar een televisieserie, voordat het te zien zal zijn in de Efteling Raveleijn.
De begane grond zal een restaurant worden met daar boven ons nieuwe kantoorgebouw. Nu werk ik op dit moment nog vanuit een vrij degelijk kantoor, maar we hebben nu ook mensen in noodgebouwen zitten. We maken er onderling geintjes over dat als het waait ze hun papierwerk moeten vast houden, maar eigenlijk is het geen manier van doen. Normaal gesproken investeren we liever in attracties dan in kantoorgebouwen, maar met de Raveleijn gaan we die twee combineren. In 2012 zal de Efteling 60 jaar bestaan en dat is natuurlijk ook reden voor iets bijzonders.
Er gaan geruchten dat u de mogelijkheiden onderzoekt voor het bouwen van een tweede park. Is dat een reeele mogelijkheid?
Er zit een risico aan dat al onze activiteiten op een locatie zijn gevestigd. Aan de andere kant is een tweede park wel een gigantische stap. We zijn niet actief op zoek, maar er zijn in het verleden een aantal aantrekkelijke mogelijkheden geweest, maar we wachten nog op het juiste moment. We hebben als voordeel dat we financieel erg sterk zijn, dus als het moet kunnen we pijlsnel investeren. Toch zie ik zelf niet zoveel in een tweede Efteling, maar het moet een park worden met een nieuw, eigen karakter, waarschijnlijk in het buitenland.
Tekst en vertaling: Jurnan Schilder, Parkcentrum.nl
Bron: ParkWorldOnline.com _________________ Welcome to Space Shot, please prepare for your space mission! Team Space Shot 2010! |
|
| Naar boven |
|
 |
 Bas

Leeftijd: 18 Geregistreerd op: 28-10-2008 Berichten: 2768
|
Geplaatst: 10-03-10 21:04 Onderwerp: |
|
|
Best wel leuk interview. Geinig om te lezen dat J&dD bijna 3 banen had xD Tnx voor het vertalen  _________________ IF LIFE GIVES YOU LEMONS, MAKE LEMONADE! |
|
| Naar boven |
|
 |
|